Welke soorten rugpijn zijn er?

Rugpijn is ontzettend vervelend. Het belemmert je in ontzettend veel dingen. Zowel in je werk als ook in je privé leven. Even een simpele boodschap doen is al een opgave. Soms ben je misschien wel bang dat het iets ernstigs is, of dat het nooit meer over gaat. In deze blog vertel ik je alles over de verschillende soorten rugpijn.

Soms zie je door alle bomen het bos niet meer. Je bent misschien naar de huisarts geweest, naar de fysiotherapeut of zelf naar het ziekenhuis, op zoek naar een oplossing voor jouw rugklachten. Er worden moeilijke medische termen gebruikt, waardoor je helemaal niet meer begrijpt wat je precies hebt. En omdat deze medici het altijd druk hebben, is er weinig uitleg voor jouw vragen. Want wat voor soort rugpijn heb je precies en gaat het ooit over?

Rugklachten kun je scheiden in twee soorten. De rugpijn met medisch aantoonbare afwijking en de rugpijn zonder medisch aantoonbare afwijking. Rugpijn met medisch aantoonbare afwijking wordt specifieke rugpijn genoemd. Dit betekent dat er op een scan in het ziekenhuis een afwijking gevonden is op een CT-scan of een MRI. Dit kan aangeboren zijn en ook niet aangeboren. Hierbij het lijstje met specifieke rugklachten:

De meest voorkomende specifieke rugklacht is een hernia.

Een hernia betekent letterlijk: breuk of uitstulping. Bij een rug hernia is er een uitstulping ontstaan uit de tussenwervelschijf. Deze drukt tegen de zenuwen aan waardoor de zenuw minder ruimte krijgt en bekneld. Dit uit zich in rugpijn, maar ook in pijn uitstralend naar de benen. Omdat dit zenuwpijn is voelt het vaak tintelend en brandend. Mensen die een hernia hebben ervaren vaak het gevoel dat ze niet weten welke houding ze meer moeten aannemen, omdat elke houding pijn geeft. Zitten, liggen, niets is meer fijn.

Andere specifieke rugklachten zijn onder anderen:

  • Rugklachten na een ongeluk of val
  • Rugklachten die ontstaan in die tienertijd of na het 55e levensjaar
  • Rugklachten die continu aanwezig zijn en steeds erger worden
  • Bij iemand die eerder kanker heeft gehad
  • Ontstaan na langdurig medicijngebruik
  • Beknelling van het wervelkanaal
  • Een gebroken of verschoven wervel
  • Spontaan gewichtsverlies (meer dan 5 kg per maand)
  • Uitval en vermindering van kracht en gevoel
  • Incontinentie problemen

Hier wordt je niet vrolijk van. In dat geval is het ook aan te raden om contact op te nemen met de huisarts. Maar gelukkig heb ik goed nieuws voor je. Slechts 10% van de mensen die last hebben van rugpijn heeft slechts 10% specifieke rugklachten. 90% van de rugpijn klachten is dus aspecifiek. Bij aspecifieke rugklachten is er medisch geen aantoonbare oorzaak. Voor de meeste mensen is dit geen fijn idee, omdat je niet weet waar je aan toe bent. Want je voelt daadwerkelijk rugklachten, misschien zelfs wel ontzettend heftig. Je verwacht een medische oorzaak, het zit toch niet tussen je oren? Zeker niet, er zijn ontzettend veel andere oorzaken waardoor je aspecifieke rugpijn kan krijgen.

Aspecifieke lage rugpijn wordt in de volksmond ook wel spit genoemd. Medische specialisten noemen dit ook wel lumbago. Omdat in 90% van de gevallen rugpijn aspecifiek is, is het dus niet perse nodig om een CT-Scan of MRI te laten maken. De huisarts bepaald dit met een protocol waarbij er wordt gekeken of jouw klachten een medisch aantoonbare oorzaak zouden kunnen hebben.

In het begin heb je acute lage rugpijn. Dit betekent dat je 0-6 weken last hebt van je rugklachten. Houdt je langer klachten? Vanaf 7-12 weken is het subacute rugklachten. Houd je langer dan 12 weken last van je rug? Dan wordt dit chronische rugpijn genoemd. Ontzettend veel mensen hebben chronische rugpijn en hebben gehoord dat als het chronisch is, je nooit meer van je rugpijn afkomt en het dus blijvend is. Dit klopt niet. Chronisch betekent dat jouw rugpijn langer dan 12 weken is, maar het betekent niet dat je er nooit meer vanaf kan komen.

Hoe kun je snel en blijvend herstellen van aspecifieke rugpijn?

Iedereen heeft een eigen natuurlijk beweegpatroon. Beweeg je uit dit patroon? Dan ontwikkel je rugpijn, hoe gezond je ook eet, leeft en beweegt. Het is dus heel belangrijk om jouw natuurlijk beweegpatroon te weten en dit te herstellen. Als alles in je lichaam is aangespannen, kun je niet meer bewegen. Maar als alles ontspannen is, kun je ook niet bewegen. Dus massage is niet altijd de oplossing, maar aanspanningsoefeningen dus ook niet. Je moet weten welke spieren bij jou van nature ontspannen horen te zijn en welke aangespannen horen te zijn. Als je dit weet kun je de juiste behandeling toepassen. Dit is een hele andere benadering dan de meeste therapieën doen. Veel mensen worden op dezelfde manier behandeld vanuit een standaard protocol. Het gevaar is dat je met een verkeerd protocol, nóg verder uit je natuurlijk beweegpatroon gaat. Zorg er dus voor dat de behandeling die je krijgt direct goed is, want anders verergeren klachten. Dit hoor je ook regelmatig van mensen die in behandeling zijn geweest. Ze hebben meer last gekregen van hun klachten door het behandelen. Dan weet je dat er een verkeerd behandelprotocol is toegepast, wat niet overeenkomt met het beweegpatroon van die persoon.

Zorg voor de juiste verhouding tussen spanning en ontspanning. De helft van je lichaam moet ontspannen zijn en de andere helft ontspannen. Veel mensen laten hun rug masseren bij rugpijn, maar stel dat jouw rug aangespannen hoort te zijn in jouw natuurlijk beweegpatroon wordt je rugpijn dus erger. Dan zal je bijvoorbeeld meer ontspanning in de buikspieren moeten hebben. Zo is de juiste balans weer in het lichaam. Core stability oefeningen worden ook veel gedaan om de dieper gelegen rompspieren te versterken. Nog nooit is wetenschappelijk bewezen dat dit werkt en sterker nog, ik zie juist dat het rugklachten kan verergeren. Als je een overspanning hebt in het lichaam, heb je er baadt mij om ontspanning in het lichaam te brengen. Breng je bij een overspanning in het lichaam, nóg meer spanning aan door core-stability oefeningen zoals planking? Je kan je voorstellen dat dit dus een averechts effect heeft op het herstel van jouw rugklachten.

Samengevat:

  • Ken jouw natuurlijk beweegpatroon.

Ken je dit niet? Maak hier een afspraak voor een beweegpatroon analyse.

  • Zorg voor een 50/50 balans van ontspanning en ontspanning

De spieren die ontspannen horen te zijn laat je masseren en kan je stretchen. De spieren die op spanning horen te zijn kan je oefeningen voor doen.

  • Rugpijn? Vanaf het eerste moment het juiste behandelprotocol.

Wil je direct de beste behandeling die past bij jouw natuurlijk beweegpatroon? Maak hier een afspraak voor het behandeltraject.

Gave kans!

Wekelijks advies voor herstel van rugpijn wat niemand anders je vertelt? Deze nieuwsbrief is eerlijk, concreet en praktisch toepasbaar.

 

Alleen voor mensen die écht willen werken aan hun lichaam!

Gelukt!

1
Hey! Waar kan ik je mee helpen?